Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Forskningskafe (1)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (4)
  • Samfunnsfag og historie (3)
  • Læreplaner (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Norsk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skriving (1)
  • Studieforberedende (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Acta Didactica (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Evy Jøsok (5)
  • Anders G. Kjøstvedt (1)
  • Erik Ryen (1)
  • Ida Tolgensbakk (1)
  • Kaja Wold (1)
  • Kirsti Marie Jegstad (1)
  • Lisbeth Elvebakk (1)
  • Margareth Sandvik (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Forskningskafe

Forskningskafe: Evy Jøsok om kontroversielle tema i undervisningen

Politisk mestringstro er overbevisningen om at egen politisk deltagelse og engasjement har verdi og påvirkningskraft. Hva skiller skoler med elever som scorer høyt på politisk mestringstro fra skoler med elever som scorer lavt? Og hvordan kan lærere og skolen bidra?

Publisert: 25.02.2025 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

Kontroversielle spørsmål på dagsorden

God demokratiundervisning innebærer å jobbe med kontroversielle temaer i klasserommet. Men da er det også viktig å ha klart for seg hva det vil si at noe er kontroversielt, og hvordan man best kan introdusere og behandle slike spørsmål sammen med elevene.

Publisert: 11.12.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel

Helt ærlig! Demokrati- og medborgerskapsundervisningens muligheter og utfordringer

Opplæring i demokrati og medborgerskap skal skje gjennom undervisning «om», «for» og «gjennom» demokratiet. Hvordan dette skal skje, sier imidlertid ikke fagfornyelsen så mye om.

Publisert: 05.05.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel

Kritisk tenkning

I den pågående fagfornyelsen blir kritisk tenkning holdt fram som et svært viktig satsingsområde, blant annet ved at det inkluderes eksplisitt i den nye kompetansedefinisjonen. Derfor blir det viktig å finne gode måter å arbeide med kritisk tenkning i klasserommet på.

Publisert: 28.02.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Fagfellevurdert

“Et bra prosjekt som har gjort meg til en bedre skriver” - arbeid med skrivestrategier i videregående skole

Arbeidet med skriverammer har satt i gang betydningsfulle samtaler rundt skriving og tekstkompetanse både i kollegiet og i klasserommene.

Publisert: 02.01.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 1/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo