Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Skoleutvikling (3)
  • Klasseledelse (2)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Organisering (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (2)
  • Professions and Professionalism (P&P) (1)
  • Uniped (1)

Artikkelforfatter

  • Eyvind Elstad (4)
  • Eli Lejonberg (2)
  • Knut-Andreas Christophersen (2)
  • Harald Eriksen (1)
  • Tove Seiness Hunskaar (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Exploring Professional Commitment and Passion Among Norwegian High School Teachers

Hvordan står relasjonell tillit, læreres følelsesmessige forpliktelse til skoleorganisasjonen og deres pedagogiske mestringstro i sammenheng med påvirkning av det profesjonelle engasjementet?

Publisert: 11.08.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 15) 1/2025
Fagfellevurdert

Ungdomstrinn i utvikling: Hvilke faktorer påvirker læreres kollektive engasjement for å stimulere elevers skriftlige ferdigheter i skolefagene?

Hva motiverer lærere til å bidra i skolebasert kompetanseutvikling? I denne artikkelen undersøkes ulike faktorers påvirkning i lys av reformen "Ungdomstrinn i utvikling".

Publisert: 15.08.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 3/2018
Fagfellevurdert

Læreres mestringsforventninger til å undervise i teknologirike læringsomgivelser og deres opplevde utfordringer

Hva forklarer læreres mestringsforventninger knyttet til jobben med å undervise i skolefag i teknologirike læringsomgivelser?

Publisert: 15.02.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 1/2018
Fagfellevurdert

Behov for å utvikle «det tredje rom» i relasjonen mellom universitet og praksisskoler

Hva er den beste organiseringen av lærerutdanningen? Skal fokus være på teori eller praksis, eller bør det etableres et tredje rom?

Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Uniped (Vol. 40) 1/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo