Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (7)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (6)
  • Forskning og metode (3)
  • Læreplaner (2)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (7)
  • Bedre skole (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)

Artikkelforfatter

  • Gunn Engelsrud (9)
  • Jorunn Spord Borgen (3)
  • Erik Aasland (2)
  • Birgit Nordtug (1)
  • Trine Ørbæk (1)
Fagfellevurdert

Det merkes i kroppen at det «koker i hodet». Lærerstudenters refleksjoner fra møter med elever i egen praksisundervisning

Om kroppen eller kroppslige erfaringer kan forbindes med kunnskap, er et spørsmål som har gått igjen som en kilde til undring, uenigheter og tvil i mange forskningsfelt.

Publisert: 03.02.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 2/2022
Kronikk

Kortslutning om forskning

DEBATT: Ideen om at det ikke finnes begrensninger ved naturvitenskapelige metoder og at alt kan beskrives med disse hvis vi bare gir forskerne tid, er tro og håp forkledd som vitenskap.

Publisert: 07.01.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Tro, håp og sikker viten om fysisk aktivitet

KRONIKK: Mange av oss, også forskere, erfarer at bevegelse kan bety noe for å føle seg vel. Hva gjør vi når vitenskapen sier noe annet?

Publisert: 17.12.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Kroppsøving bør tilpasses alle elever

Elever som viser gode idrettslige ferdigheter, fysisk form og gode holdninger premieres med gode karakterer. Bør det være slik?

Publisert: 23.05.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Det kan være smertefullt å lære – ikke bare «gøy»

Selv om kroppsøvingsfaget skal bidra til livslang bevegelsesglede, betyr ikke dette at elevene må trives der og da.

Publisert: 25.04.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Vi må slutte å prate om kroppspresset

Klagestemmene har fått mye oppmerksomhet i ungdomsforskningen, i mediene og av politikerne. Nå trengs det andre perspektiver på kroppspresset.

Publisert: 04.03.2016 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Barns egne stemmer fortsatt borte i debatten om fysisk aktivitet

Helsedirektoratets målsetting om en time fysisk aktivitet hver dag er ikke basert i forskningsmessig kunnskap om objektive forhold, men er en politisk påstand.

Publisert: 14.10.2015 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Hvor er barnas stemme i debatten om fysisk aktivitet?

Barn leker ikke for å bli i bedre form eller for å få bedre helse, skriver Jorunn Spord Borgen og Gunn Engelsrud.

Publisert: 06.10.2015 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel

Hva skjer i kroppsøvingsfaget?

En rekke mastergradsprosjekter som tar for seg aspekter ved kroppsøvingsfaget, viser eksempler på at praksis står i kontrast til fagets formål og læreplan. Kroppsøving fremtrer som et «tregt sosial felt» der aktivitet i seg selv blir oppfattet som fagets innhold, og der rammene blir oppfattet som et hinder for å arbeide inkluderende. Samtidig ser man at ny kunnskap åpner en rekke muligheter for å få til endringer i faget.

Publisert: 19.05.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo