Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (1)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Spesialundervisning (2)
  • Klasseledelse (1)
  • Organisering (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Hanne Jahnsen (2)
  • Nina Grini (1)
  • Svein Erik Nergaard (1)
Artikkel

En inkluderende skole

I Norge har vi bred politisk enighet om at grunnskolen skal være en inkluderende skole. Ledere og lærere i skolen slutter i all hovedsak lojalt opp om dette prinsippet. I den pedagogiske praksisen oppstår det likevel situasjoner hvor noen stiller spørsmål om skolen faktisk er inkluderende for alle elever.

Publisert: 25.11.2013 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Ambulerende team – lokale kompetansesenter for inkludering

Segregerte tilbud for elever med særskilte behov øker. Et tiltak for å forsøke å motvirke denne tendensen er ambulerende team. Denne artikkelen tar for seg forskning og kartlegging knyttet til utviklingen på dette området og en kartlegging av forekomsten av ambulerende team. Artikkelforfatterne påpeker at det er et stort behov for å nyansere debatten omkring tiltak som settes inn i arbeidet med elever som viser problematferd og/eller lav skolemotivasjon.

Publisert: 01.07.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo