Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Kronikk (2)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Digitalisering (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Overgrep (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skolevegring (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Bedre skole (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Hildegunn Fandrem (5)
  • Cecilie Eventsen-Stanghelle (1)
  • Charlotte H. H. Hancock (1)
  • Ida Risanger Sjursø (1)
  • Janne Støen (1)
  • Kirsti Tveitereid (1)
  • Lene Vestad (1)
  • Unni Vere Midthassel (1)
Fagartikkel

En flyktningkompetent skole

Norge mottar i disse dager mange barn som flykter fra krigen i Ukraina. Selv om dette er barn fra et utviklet europeisk land som ikke er så ulikt vårt eget, så vil det være forskjeller i kultur og forventninger som skolen må ta høyde for.

Publisert: 08.09.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Upper Secondary Teachers’ Experiences Promoting Belonging and Engagement in Culturally Diverse Classrooms

Hvilke erfaringer har lærere med å fremme tilhørighet og engasjement i flerkulturelle klasser i videregående skole?

Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 2/2021
Kronikk

Hvem er de sårbare barna?

Det er en stor gruppe barn der ute nå som ikke har trygge nok hjemme og venneforhold. Vil de få den støtten og bekreftelsen de trenger?

Publisert: 26.03.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Kronikk

Ikke ta fra dem mobilen – lær dem heller å bruke den!

Vi anbefaler at foreldre og lærere er positivt nysgjerrige til barns digitale liv, heller enn å være opptatt av å kontrollere.

Publisert: 24.03.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert

Selvregulering, språk og relasjon til pedagogen hos minoritetsspråklige og majoritetsspråklige førskolebarn

Artikkelen peker på læringsforutsetninger hos minoritetsspråklige og majoritetsspråklige førskolebarn semesteret før skolestart. Det er sett på nivåforskjeller i selvregulering, vokabular og relasjonen vurdert av pedagogen og på samspillet mellom disse aspektene.

Publisert: 20.01.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo