Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)

Artikkeltema

  • Skoleutvikling (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Ledelse (1)
  • Lekser (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Matematikk (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Selvregulering (1)
  • Språkvansker (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • NTNU (6)

Artikkelforfatter

  • Idun Haugan (6)
Artikkel

Tok i bruk 2000 år gammel undervisningsmetode

«Det var som en espresso», var en av tilbakemeldingene fra studenter som var med i et forskningsprosjekt om gåturer lagt inn i undervisningen.

Publisert: 24.10.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Blir eksamen rettferdig når ChatGPT er på banen?

Faglærere fikk i år en ekstra utfordring: Hvordan utforme eksamensoppgaver som skal forhindre at studenter kan jukse seg til gode karakterer med ChatGPT.

Publisert: 15.11.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Barns språkutvikling skjer ikke bare med ord

Å se likheten mellom grafiske mønstre eller begreper, kan fortelle om barnet har språkvansker.

Publisert: 09.05.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Feil type lekser skaper problemer

Feil type lekser har liten læringseffekt. Skoleforskere mener skolene må bli mye mer bevisst på hva som er riktige lekser, mens Trond Giske mener leksefri skole er å gjøre elevene en bjørnetjeneste.

Publisert: 22.10.2015 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Gjennombrudd i matteundervisningen

En metode som er hentet fra helsevesenet, løfter elevenes nivå i matematikk. Levanger videregående skole har prøvd ut metoden med hell.

Publisert: 06.02.2014 Hentet fra NTNU Gemini
Artikkel

God ledelse gir bedre lærere

– Det mest misbrukte forskningsresultatet for tiden er: «Kvaliteten til læreren er den viktigste enkeltfaktoren for elevenes læring», sier Eirik J. Irgens.

Publisert: 06.02.2014 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo