Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Stress (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Ledelse (1)
  • Mobbing (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Valgfag (1)

Artikkelkilde

  • NOVA (3)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (1)

Artikkelforfatter

  • Ingunn Marie Eriksen (5)
  • Anders Bakken (2)
  • Selma Therese Lyng (2)
  • Kristinn Hegna (1)
  • Marianne Dæhlen (1)
  • Mira Aaboen Sletten (1)
  • Willy Pedersen (1)
Fagfellevurdert

Hva de snakker om når de snakker om stress

Hva utløser stress og hvordan håndterer ungdommer stresset de opplever i sin hverdag? I denne artikkelen belyses disse spørsmålene ved hjelp av kvalitative og kvantitative data.

Publisert: 09.04.2019 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 3) 2/2019
Fagfellevurdert

Generasjon prestasjon? Ungdoms opplevelse av press og stress

Hvordan opplever norske ungdommer prestasjonspress? Funnene i denne artikkelen bidrar til å nyansere forestillingen om en ungdomsgenerasjon der flertallet er utsatt for et massivt press og som ikke har den nødvendige kapasiteten til å håndtere presset de er utsatt for.

Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 18) 2/2018
Artikkel

Skolers arbeid med elevenes psykososiale miljø - Gode strategier, harde nøtter og blinde flekker

Til tross for bred satsing og oppmerksomhet på skolemiljø og mobbeforebygging de siste årene, har andelen av barn og unge som mobbes allikevel vært relativt konstant på sju prosent. Hvilke strategier bruker grunnskolene for å skape et godt psykososialt miljø og hvilke utfordringer møter de?

Publisert: 13.12.2015 Hentet fra NOVA, Arbeidsforskningsinstituttet (AFI), OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Det tenner en gnist. Evaluering av valgfagene på ungdomstrinnet.

I denne rapporten undersøker vi om valgfagene har bidratt til å gjøre ungdomsskolen mer motiverende, praktisk og variert for elevene. Videre undersøker vi hvordan vurderingsordningen i valgfagene fungerer i praksis.

Publisert: 02.04.2015 Hentet fra NOVA
Fagartikkel

Felles fokus - En studie av skolemiljøprogrammer i norsk skole

Hvordan brukes fire av de største skolemiljøprogrammene i skolen, og hvordan har programmene evaluert seg selv?

Publisert: 15.06.2014 Hentet fra NOVA
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo