Fagartikkel Dette er viktig for barns trivsel og helse i barnehagen Nærværende og lekende voksne er viktig for at barna skal ha det fint i barnehagen. Publisert: 13.03.2024 Hentet fra Første steg 4/2023
Fagfellevurdert Overgang barnehage–skole for barn med særskilte behov – en systematisk litteraturgjennomgang fra perioden 2015–2021 De fleste barn opplever sannsynligvis overgangen barnehage–skole som spennende og er fylt av forventninger. For andre kan den også representere et kritisk punkt i deres liv. Ikke minst kan dette gjelde for barn med særskilte behov. Publisert: 09.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2023
Engelsk — Fagfellevurdert Language revitalization in Sámi Early Childhood Education and Care institutions Hvordan kan vi forstå strategier for språkrevitalisering i samiske barnehager i lys av sosiokulturelle teorier om menneskelig læring? Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2022
Fagartikkel De ansattes sinne i barnehagen kan føre til profesjonell utvikling Barn som tøyer grenser, mangel på personale og tidspress gjør at barnehageansatte blir sinte, ifølge ny studie. Hvordan de ansatte takler eget sinne, er viktig for relasjonen til barna og den profesjonelle utviklingen. Publisert: 07.01.2022 Hentet fra Første steg 1/2021
Fagartikkel Samiske barnehager kan fremme barns livsmestring Skal samiske barn oppleve livsmestring, må barnehagen gjenspeile barnas kultur og språk og skape sammenheng mellom hjemmets oppdragelse og pedagogikken. Publisert: 24.09.2021 Hentet fra Første steg 1/2021
Fagfellevurdert Livsmestring i den samiske barnehagen Faktorer som påvirker hvordan miljøet kan fremme barns livsmestring utgjør ofte en kompleks sammenheng. En sentral faktor for å fremme samiske barns livsmestring synes å være at barnehagen fremmer samisk språk og kultur på en måte som gjør at barnet opplever sammenheng mellom barnehages pedagogikk og hjemmets oppdragelse. Publisert: 27.01.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 6/2020
Fagfellevurdert Barn med og uten funksjonsnedsettelser og deltagelse i forskergrupper – når og hvordan kan ulike kvalitative forskningsmetoder få alle barn til å delta i forskning? Artikkelen diskuterer når og hvordan det er mulig å engasjere barn med og uten funksjonsnedsettelser til deltagelse i forskning i barnehager. Publisert: 26.11.2020 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 18) 1/2019