Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Barnehage (4)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Lek (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Ingvild Åmot (4)
  • Monica Bjerklund (2)
  • Anne Randi Fagerlid Festøy (1)
  • Anne-Lise Sæteren (1)
  • Borgunn Ytterhus (1)
  • Karianne Berg (1)
  • Torill Moen (1)
Fagfellevurdert

Overgang barnehage–skole for barn med særskilte behov – en systematisk litteraturgjennomgang fra perioden 2015–2021

De fleste barn opplever sannsynligvis overgangen barnehage–skole som spennende og er fylt av forventninger. For andre kan den også representere et kritisk punkt i deres liv. Ikke minst kan dette gjelde for barn med særskilte behov.

Publisert: 09.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2023
Engelsk — Fagfellevurdert

Language revitalization in Sámi Early Childhood Education and Care institutions

Hvordan kan vi forstå strategier for språkrevitalisering i samiske barnehager i lys av sosiokulturelle teorier om menneskelig læring?

Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2022
Fagfellevurdert

Livsmestring i den samiske barnehagen

Faktorer som påvirker hvordan miljøet kan fremme barns livsmestring utgjør ofte en kompleks sammenheng. En sentral faktor for å fremme samiske barns livsmestring synes å være at barnehagen fremmer samisk språk og kultur på en måte som gjør at barnet opplever sammenheng mellom barnehages pedagogikk og hjemmets oppdragelse.

Publisert: 27.01.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 6/2020
Fagfellevurdert

Barn med og uten funksjonsnedsettelser og deltagelse i forskergrupper – når og hvordan kan ulike kvalitative forskningsmetoder få alle barn til å delta i forskning?

Artikkelen diskuterer når og hvordan det er mulig å engasjere barn med og uten funksjonsnedsettelser til deltagelse i forskning i barnehager.

Publisert: 26.11.2020 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 18) 1/2019
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo