Fagfellevurdert Hva slags medborger? En undersøkelse av læreres ideer om opplæring til demokrati og medborgerskap i skolen Hva slags medborgere søker samfunnsfaglærere å utdanne? Det undersøkes i denne artikkelen, i lys av tre idealtyper for medborgerskap. Publisert: 24.03.2019 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 3) 1/2019
Fagfellevurdert Læreplan og demokrati – om læreres fortolkning og bruk av læreplanen i samfunnsfag i et demokratiopplæringsperspektiv Hvordan sier samfunnsfaglærere at de fortolker og tar i bruk ulike deler av læreplanen når de planlegger og gjennomfører demokratiopplæring i samfunnsfag? Gjennom en spørreundersøkelse og intervjuer undersøker forfatterne denne problemstillingen. Publisert: 14.03.2019 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 3) 1/2019
Fagartikkel Skolens samfunnsmandat Dersom demokratiforståelsen i skolens formålsparagraf ikke er i samsvar med kunnskapspolitikken som føres, vil dette kunne ha konsekvenser for idealet om medborgerskap og utformingen av det fremtidige demokratiet. Publisert: 14.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018