Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Fagartikkel (2)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (4)
  • Digitalisering (2)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Kollegaveiledning (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (1)
  • Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk (NORDVEI) (1)
  • Uniped (1)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (1)

Artikkelforfatter

  • Johan Kristian Andreasen (6)
  • Velibor Bobo Kovač (2)
  • Bjørge Herman Hansen (1)
  • Cathrine Tømte (1)
  • Eva Mari Andreasen (1)
  • Ingvild Bergan (1)
  • Rune Høigaard (1)
Fagartikkel

Praksislærere som brobyggere i lærerutdanningene – erfaringer med delte stillinger mellom skoler og universitet

Ved å gi praksislærere 20 prosent stilling ved universitetet har man forsøkt å bryte de tradisjonelle skillelinjene mellom skole og universitet. Når praksislærerne blir plassert i en nøkkelposisjon, knyttes teori og praksis bedre sammen.

Publisert: 27.05.2025 Hentet fra Bedre skole 1/2025
Kronikk

Mobilforbud i skolen gjør unge mer aktive

Debatt: Friminuttene er altfor viktige til å overlates til Snapchat. Det er på høy tid å innføre et nasjonalt mobilforbud i skolen.

Publisert: 04.07.2024 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Engelsk — Fagfellevurdert

Professional digital competence in initial teacher education: An examination of differences in two cohorts of pre-service teachers

De mange nye mulighetene og utfordrende sideeffektene av økt digitalisering, gjør at lærerutdannere ved høyere utdanningsinstitusjoner må være digitalt kompetente.

Publisert: 19.05.2022 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 17) 1/2022
Fagfellevurdert

Emosjonell kompetanse i gruppeveiledning

Utvikling av velfungerende grupper i organisasjoner og samfunnsliv er av stor interesse, men samtidig erfarer mange at ressursutnyttelsen i grupper ikke samsvarer med forventningene. Grupper som arena for veiledning har derfor fått en stadig større oppmerksomhet, og gruppeveiledning er en metode som er mye benyttet i ulike veilederutdanninger.

Publisert: 30.12.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk (NORDVEI) (Vol. 5) 1/2020
Fagartikkel

Profesjonell identitet som praksislærer - skjæringspunktet mellom lærer og lærerutdanner

En studie har sett på hvordan praksislærernes profesjonelle identitet påvirkes blant annet gjennom skolen som kollektiv praksisarena og samarbeidet med universitetet.

Publisert: 20.10.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Fagfellevurdert

Praksisopplæringen i grunnskolelærerutdanningene – en studie om veiledningskvalitet

Mange studier fremhever praksislæreres rolle i utviklingen av nye lærere, men få studier peker på aspekter i veiledningen som kan fremme eller hemme studentenes læring. Sentralt i denne studien er betydningen av en læringsfremmende interaksjon for å kunne veilede lærerstudenter i praksis på en best mulig måte.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Uniped (Vol. 40) 3/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo