Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Skriving (2)
  • Digitalisering (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Morsmålsundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (5)

Artikkelforfatter

  • Joke Dewilde (5)
  • Anne Skaret (1)
  • Hege Alnæs (1)
  • Ingrid Rodrick Beiler (1)
  • Ole Kolbjørn Kjørven (1)
  • Thor-André Skrefsrud (1)
Fagartikkel

FN-dagen i skolen fra et elevperspektiv

FN-dagen markeres på mange skoler i Norge. Måten denne dagen feires på mange steder, er blitt kritisert. Likevel vet vi lite om hvordan elevene faktisk opplever slike markeringer.

Publisert: 15.02.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Fagartikkel

Elevers oversettelsespraksiser

Den teknologiske utviklingen og endringene i elevsammensetningen gjør at man nå bør revurdere bruk av oversettelse innenfor språkopplæringen. To flerspråklige engelskklasser er blitt observert for å avdekke holdninger til oversetting og hvilke strategier som blir brukt.

Publisert: 27.05.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Fagartikkel

Internasjonale uker i skolen: Eksotiske happenings eller inkluderende praksiser?

Mens elever, lærere og foreldre er begeistret over internasjonale uker, er forskningslitteraturen skeptisk og mener slike tiltak kan forsterke skillelinjer blant elevene.

Publisert: 21.01.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Fagartikkel

«I dine øyne er jeg fortapt»- Flerspråklig skriving i skolen

Innsikt i tidligere lese- og skriveerfaringer og fritidsskriving gjør det mulig å forstå og verdsette flere trekk i skrivingen til ungdommer som er kommet sent inn i norsk skole.

Publisert: 26.05.2016 Hentet fra Bedre skole 2/2016
Fagartikkel

Ambulerende tospråklige lærere - Muligheter og utfordringer for lærersamarbeid

Tospråklige morsmålslærere og faglærere må ofte arbeide ved flere skoler på en gang. Det gir mangel på kontinuitet og gjør det vanskeligere å samarbeide med de andre lærerne. Et eksempel viser hvordan det blir ekstra vanskelig å gi et forsvarlig undervisningstilbud når den tospråklige læreren dertil ikke har relevant faglig bakgrunn og faglæreren ikke har kunnskaper om tospråklighet.

Publisert: 03.07.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo