Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)

Artikkeltema

  • Norsk (3)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Engelsk (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Studieforberedende (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)

Artikkelforfatter

  • Jonas Bakken (3)
  • Emilia Andersson-Bakken (1)
  • Eva Thue Vold (1)
  • Lisbeth M. Brevik (1)
Fagartikkel

Flere vil bli språklektor – stor interesse for å studere til lektor i språkfag

Søkningen til språkfag i lektorprogrammet ved Universitetet i Oslo gjorde et byks i år. Hele 40 % flere lektorstudenter enn i fjor ville studere engelsk, og godt over 20 % flere ville ta fremmedspråk og nordisk.

Publisert: 15.11.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagartikkel

Lærebokoppgavene er ikke (fag)fornyet

Oppgavene i nye lærebøker har i liten grad endret seg etter fagfornyelsen. Sjangernormer og fagenes tause kunnskap kan være årsaken til den stadig større avstanden mellom fagsynet i læreplanene og de oppgavene elevene møter i bøkene.

Publisert: 24.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel

Retorikken og det mangfoldige norskfaget

Den klassiske retorikken var et system som var laget for å håndtere mangfold og motsetninger. Oversatt til bruk i vår tid kan prinsippene herfra være et bidrag til å skape mening og motivasjon rundt aktivitetene i norskfaget. Ved å la elevene trene seg i argumentasjon, gjerne ved at de også må argumentere for synspunkter som de ikke selv deler, lærer de seg konstruktive måter å håndtere konflikt og uenighet på.

Publisert: 03.07.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo