Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (9)
  • Omtale (4)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (13)
  • Matematikk (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Barnehage (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Norsk (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (13)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (13)
Artikkel

Den emosjonelle dimensjonen ved veiledning

– Skal vi beholde lærerne i yrket, må de nyutdannede få veiledning i den emosjonelle delen av jobben, mener stipendiat Mette Helleve.

Publisert: 07.05.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Mange utfordringer innen yrkesfag

Både yrkesfag og yrkesfaglærerutdanningen står foran store utfordringer i fremtiden.

Publisert: 11.11.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Ønsker mer læringsfellesskap i lærerutdanningen

Rektorer, praksislærere og lærerutdannere bør samarbeide tettere om både teori og praksis for å gi lærerstudentene et bedre læringsmiljø.

Publisert: 05.02.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Globale trender og utfordringer

Amerikansk professor peker ut sju globale trender innen lærerutdanning, og finsk professor staker ut veien videre.

Publisert: 13.11.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hva er musikk godt for?

De ønsker å utfordre stereotype oppfatninger og øke refleksjonen rundt musikkens antatte virkninger.

Publisert: 04.10.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Matematikkutdanning gir mestring

Synet på egen matematikkunnskap endrer seg i løpet av lærerutdanningen.

Publisert: 08.09.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Nynorsk barnelitteratur i barnehagen

Studenter som har arbeidet med nynorske barnebøker, blir mer positive til å lese nynorsk barnelitteratur i barnehagen senere.

Publisert: 04.04.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Lærerstudenters oppfatning om 0,999…

Er 0,999… mindre enn 1 eller lik 1? De fleste har et begrepsbilde som sier at tallet er mindre enn 1, og holder fast på det selv om matematikklæreren deres prøver å fortelle dem det motsatte.

Publisert: 07.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

En mer menneskelig matematikk

Ved å bringe matematikkhistorie inn i matematikkundervisningen kan faget blir mer menneskelig og interessant for noen elever.

Publisert: 20.10.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Forbedring av lærerutdanningen

Metodikken tilbake i pedagogikkfaget, mer involvering av praksislærere, og sentrale språkdidaktiske temaer i engelsk kan bidra til bedre lærerutdanning.

Publisert: 03.05.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Lite oppslutning om praksis

Førstelektor Kirsten E. Thorsen ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning og professor II Kåre Heggen ved Senter for profesjonsstudier har undersøkt samarbeidet internt på praksisskolene og om praksisopplæring er et felles prosjekt mellom høgskoler og praksisskoler.

Publisert: 30.10.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Fokus på fagkompetanse

Lærere som kan sine fag, klarer også bedre å tenke helhet og anvende faget.

Publisert: 19.06.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

- Mer enn kunnskapsskole

Seniorer har samlet sine erfaringer og skrevet en ny bok for de som er interessert i eller jobber med lærerutdanning.

Publisert: 17.06.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo