Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (8)
  • Omtale (2)

Artikkeltema

  • Yrkesfag/Lærlingeordning (10)
  • Forskning og metode (3)
  • Lærerutdanning (2)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Norsk (1)
  • Skriving (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (10)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (10)
Artikkel

Mange utfordringer innen yrkesfag

Både yrkesfag og yrkesfaglærerutdanningen står foran store utfordringer i fremtiden.

Publisert: 11.11.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Vekselbruk mellom skole og bedrift

Å kombinere læring på skole og læring i bedrift gir elevene best læringsutbytte.

Publisert: 01.03.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Mer samarbeid innen yrkesfag

Skal flere elever innen yrkesfag lykkes, bør yrkesfaglærerne også samarbeide med sosiale entreprenører. Samtidig må skolene bruke studentarbeidene til skoleutvikling.

Publisert: 23.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Læring og opplæring i rørleggerfaget

For rørleggere er det viktig å bruke tid på opplæring av lærlinger. Godt håndverk og yrkeskunnskap hever fagets status.

Publisert: 13.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Oppgavekulturen i norskfaget

Skjønnlitteratur tolkes, mens sakprosa gjenfortelles. Oppgavekulturer utvikles over lang tid og tar også lang tid å endre.

Publisert: 22.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Lærer, men fagarbeider

Doktorgrad viser at yrkesfaglærere forblir fagarbeidere og identifiserer seg i mindre grad som lærere.

Publisert: 10.12.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Studenter som medforskere

– Hva skjer i et aksjonsforskningsprosjekt når man inviterer deltakerne til å være med å analysere dataene?

Publisert: 20.11.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Fokus på fagkompetanse

Lærere som kan sine fag, klarer også bedre å tenke helhet og anvende faget.

Publisert: 19.06.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Tett på yrkesopplæringen

Inneholder både forskernes og yrkesfaglærernes egne stemmer.

Publisert: 02.06.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Skriving i yrkesfaglige utdanningsprogrammer

Det skrives mye i yrkesfagene, og først og fremst for at elevene skal tilegne seg kunnskapsstoffet i faget.

Publisert: 22.12.2014 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo