Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (67)

Artikkeltema

  • Barnehage (14)
  • Forskning og metode (10)
  • Lærerutdanning (9)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (8)
  • Lesing og muntlig ferdighet (7)
  • Oppvekst og levekår (6)
  • Matematikk (5)
  • Samarbeid med hjemmet (5)
  • Demokrati og medvirkning (4)
  • Digitalisering (4)
  • Faglig og administrativt støttesystem (3)
  • Klasseledelse (3)
  • Kollegaveiledning (3)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (3)
  • Lek (3)
  • Muntlig språk (3)
  • Norsk (3)
  • Samfunnsfag og historie (3)
  • Skoleutvikling (3)
  • Bygg og arkitektur (2)
  • Hørselsvansker (2)
  • Ledelse (2)
  • Lekser (2)
  • Organisering (2)
  • Praktiske og estetiske fag (2)
  • Profesjonsetikk (2)
  • Religion/etikk/filosofi (2)
  • SFO/AKS og fritid (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Skriving (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Utviklingsforstyrrelser (2)
  • Fysisk helse (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Mobbing (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Naturfag (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Selvregulering (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (67)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (67)
Artikkel

Å skape behov for skriving

Doktorgradsarbeid viser at elevene bør skrive på skolen fordi de føler et behov for å skrive, og ikke fordi læreren sier at de skal skrive.

Publisert: 07.09.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Konkurranse eller ikke i kroppsøving

De ønsker å gi lærere, lærerstudenter og forskere noen begrep for å kunne diskutere mer reflektert om hvilken rolle konkurranse skal ha i kroppsøvingsfaget.

Publisert: 28.08.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Smakstallerken i barnehagen

Skal barna spise forskjellige typer mat, må de få prøve ut ulike smaker i trygge omgivelser.

Publisert: 22.08.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Samspill mellom bygg og barn

Hvordan barnehagebygget er utformet, kan fremme eller hemme barnas muligheter til å være aktive deltagere i sin hverdag i barnehagen.

Publisert: 08.05.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Mener småbarn har godt av litt lekeslåssing

Klatring, jaging og krasjing. Det er lek som er bra for barna, selv om det kan ende med gråt, mener forsker.

Publisert: 09.03.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Vekselbruk mellom skole og bedrift

Å kombinere læring på skole og læring i bedrift gir elevene best læringsutbytte.

Publisert: 01.03.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Ønsker mer læringsfellesskap i lærerutdanningen

Rektorer, praksislærere og lærerutdannere bør samarbeide tettere om både teori og praksis for å gi lærerstudentene et bedre læringsmiljø.

Publisert: 05.02.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Globale trender og utfordringer

Amerikansk professor peker ut sju globale trender innen lærerutdanning, og finsk professor staker ut veien videre.

Publisert: 13.11.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Forsker bekymret over spedbarnsforeldres mobilbruk

Nina Misvær har fem konkrete råd. – Vær bevisst på mobilbruken når du er sammen med spedbarnet ditt, påpeker hun.

Publisert: 01.11.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Lite fagspråk i barnehagene

De er opptatt av hva styrere kan gjøre for å styrke bruk av fagspråk blant barnehagelærere.

Publisert: 01.11.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Kroppsøving i takt med tiden

Når man forsker på lærerutdanning, må kroppsøvingsfaget også være med.

Publisert: 24.10.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Ansatte i barnehagen: Har for liten tid med de minste barna

– De små barna under tre år får ikke den roen og tilstedeværelsen fra de voksne som de behøver i barnehagehverdagen, sier førsteamanuensis Nina Winger ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

Publisert: 11.10.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet Viten og praksis
Artikkel

Hva er musikk godt for?

De ønsker å utfordre stereotype oppfatninger og øke refleksjonen rundt musikkens antatte virkninger.

Publisert: 04.10.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Tegneserier kan gi barn mer leselyst

– Lærerne må prøve å finne noe som fenger barna slik at de har lyst til å lese videre, mener forsker.

Publisert: 02.10.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet Viten & Praksis
Artikkel

Matematikkutdanning gir mestring

Synet på egen matematikkunnskap endrer seg i løpet av lærerutdanningen.

Publisert: 08.09.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Bybarnehagers uterom kan brukes mer

Byggingeniørstudenter og barnehagelærerstudenter involveres gjennom pedagogisk romanalyse for å forbedre urbane barnehager.

Publisert: 22.05.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Lesing + matematikk = forståelse

Lærerutdannere mener det er en utfordring å sikre at lesing som grunnleggende ferdighet blir en naturlig del av arbeidet med matematikk på fagets premisser i skolen.

Publisert: 11.05.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo