Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)

Artikkeltema

  • Muntlig språk (2)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)

Artikkelforfatter

  • Kari Anne Rødnes (3)
  • Anniken Furberg (1)
  • Britt Oda Fosse (1)
  • Ingvill Rasmussen (1)
  • Kenneth Silseth (1)
  • Lisbeth M. Brevik (1)
Fagartikkel

Læreres undervisning om tverrfaglige tema – erfaringer fra en klasseromsstudie

En studie viser at lærere lar elevers hverdagserfaringer og forforståelser få god plass i undervisningen og klasseromssamtalene rundt de tverrfaglige temaene. En viktig utfordring blir å skape tydeligere koplinger mellom hverdagserfaringer og fagkunnskap.

Publisert: 05.04.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagartikkel

DiDiAC-prosjektet: Mikroblogging som støtte for klasseromssamtaler

Gode klassesamtaler er viktige for elevenes læring. Utfordringene er å sørge for at alle elevene deltar – samtidig som læreren kan ha en oversikt over hva som skjer i samtalene. Et forskningsprosjekt skal undersøke hvordan klassesamtaler i form av mikroblogging kan bidra til elevenes læring.

Publisert: 09.01.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Fagartikkel

Betydningen av å bruke fagbegreper - For elever, lærerstudenter og lærere

Nyere forskning viser hvordan aktiv og bevisst bruk av fagbegreper påvirker resonnering og læring — ikke bare fagbegreper som tilhører bestemte fag, men også fagbegreper om læring i fag. Dette ser man både blant elever i videregående skole, blant lærerstudenter i lærerutdanningen og blant lærere i etterutdanningssituasjoner. Betydningen av å bruke fagbegreper er viktig kompetanse både i skolen og i lærerutdanningen.

Publisert: 01.05.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo