Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Studieforberedende (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Matematikk (1)
  • Motivasjon (1)
  • Organisering (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Søkelys på arbeidslivet (2)
  • Bedre skole (1)

Artikkelforfatter

  • Kari Vea Salvanes (3)
  • Astrid Marie Jorde Sandsør (2)
  • Jannecke Wiers-Jenssen (1)
  • Rune Borgan Reiling (1)
  • Terje Næss (1)
Fagartikkel

Smågruppeundervisning i matematikk bedrer elevenes læringsresultater

Økt lærertetthet gir ikke uten videre bedre læring. Man må også endre måten å arbeide på. Et prosjekt innenfor matematikkundervisning i småskolen er et eksempel på hvordan ekstra lærerressurser kan brukes for å bedre elevenes resultater.

Publisert: 08.11.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Fagfellevurdert

Tverrfaglig samarbeid – da NAV flyttet inn i videregående skoler

Forsøksordningen med NAV-veiledere i videregående skole er en nyere ordning hvor det ble etablert et formelt samarbeid mellom videregående skoler og NAV for å hjelpe utsatte elever. Vi undersøker om ordningen har bidratt til å holde flere elever lengre i videregående skole og redusert andelen som er inaktive.

Publisert: 08.03.2021 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 37) 4/2020
Fagfellevurdert

Samfunnsviteres og humanisters overgang til arbeidsmarkedet

Nyutdannede humanister og samfunnsvitere rammes ikke i særlig større grad enn andre masterutdannede av arbeidsledighet, men de er mer utsatt for andre former for mistilpasning i arbeidsmarkedet, som ufrivillig deltid og irrelevant arbeid.

Publisert: 01.09.2016 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 33) 4/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo