Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Språkvansker (4)
  • Barnehage (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Utviklingsforstyrrelser (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Likestilling, kjønn og seksualitet (1)
  • Norsk (1)

Artikkelkilde

  • Norsk Tidsskrift for Logopedi (3)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Kari-Anne B. Næss (5)
  • Liv Inger Engevik (3)
  • Monica Melby-Lervåg (2)
  • Silje Hokstad (2)
  • Ane Hestmann Melle (1)
  • Anne Grethe Mjøberg (1)
  • Bente E. Hagtvet (1)
  • Hanne N. Hjetland (1)
  • Jana Kruse (1)
  • Jannicke Karlsen (1)
  • Karoline Hoff (1)
  • Linn Stokke Guttormsen (1)
  • Marianne Klem (1)
  • Silje Hølland (1)
  • Solveig-Alma H. Lyster (1)
Fagfellevurdert

Stammebehandling av barnehagebarn: norske logopeders praksis

Hvilke overveielser som bør ligge til grunn for valg av behandlingstilnærming for barnehagebarn som stammer?

Publisert: 16.05.2019 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/2019
Artikkel

Manglende retningslinjer ved permisjoner kan gi kvinnefrafall i akademia

KRONIKK: Mange stipendiater og postdoktorer møter flere utfordringer ved sin fødsels- og foreldrepermisjon enn det som er vanlig for de fleste arbeidstagere. Det kan kanskje føre til at det blir mindre fristende for kvinner å forfølge en karriere i akademia.

Publisert: 25.01.2019 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert

Prioriteres språkstimulering i opplæringstilbudet til 3. klasse-elever med Down syndrom?

Språklige ferdigheter virker inn på mulighetene til sosial samhandling, selvbestemmelse og aktiv deltakelse i lek- og læringssituasjoner. Barn med Down syndrom er i risiko for utvikling av språkvansker og har derfor behov for tilpassede og systematiske språkstimuleringstiltak. Vi vil i denne artikkelen se nærmere på hvilke prioriteringer som gjøres knyttet til språkstimuleringstiltak for barn med Down syndrom.

Publisert: 01.10.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/17
Fagfellevurdert

Vokabularstimuleringstiltak for barn med Down syndrom: Hva sier forskningen?

Vokabular synes å være av avgjørende betydning for hvordan barn med Down syndrom utvikler seg og fungerer innenfor en rekke områder, som f.eks. språk- og leseferdigheter, sosial fungering samt kvaliteten på inkluderingen i skolen. Forskning avdekker samtidig at det er få intervensjoner utviklet med tanke på stimulering av vokabular hos denne elevgruppen til tross for betydelige utfordringer knyttet til vokabulartilegnelse. Denne artikkelen gir en kort gjennomgang av vokabularutviklingen til barn med Down syndrom og hvorfor vokabularstimulering er spesielt viktig for dem. Videre beskrives sentrale faktorer som kan påvirke vokabularutviklingen og til sist følger en oversikt over relevante forskningsbaserte tiltak.

Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/2017
Fagfellevurdert

Ordforråd i førskolealder og senere leseferdigheter – En metaanalytisk tilnærming

Hvilken sammenheng er det mellom barns ferdigheter i muntlig språk i førskolealder og de leseferdighetene de utvikler senere i utdanningsløpet? Forskere i denne artikkelen har analysert flere studier som har gått over flere år og har funnet flere klare sammenhenger mellom talespråklige ferdigheter, ordavkoding og leseforståelse.

Publisert: 02.03.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo