Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)

Artikkeltema

  • Barnehage (5)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Psykisk helse (2)
  • Atferd (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Lek (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Overgrep (1)
  • Stress (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (5)

Artikkelforfatter

  • Kirsten Flaten (5)
  • Charlotte Dørsdal (1)
  • Christina Roskaritz (1)
  • Malene Gunnæs Aasen (1)
  • Natalie Knutson Halland (1)
  • Nina Karin Hove (1)
  • Sarita Kristine Paasche Saksvik (1)
  • Sigrid Fredheim Finstad (1)
  • Sigrid Hamre (1)
Fagartikkel

Småbarns utvikling av generelle motstandsressurser

Opplever barnet selvbestemmelse, medvirkning og hjelp til å takle stress i barnehagen, vil det utvikle generelle motstandsressurser. Det er viktig for å takle motgang i livet.

Publisert: 21.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel

Dette er forskjellen på normal og unormal seksuell lek hos barn

Normal seksuell lek er preget av glede og nysgjerrighet, mens unormal sexlek er aggressiv og tvangsmessig.

Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Første steg 1/2021
Fagartikkel

Kjenneteikn på seksuelle overgrep mot barn

10 prosent av dei barnehagetilsette veit ikkje korleis dei skal avdekkje om barna som går i barnehagen, har vore utsette for seksuelle overgrep, viser undersøking. Her er 5 ulike kjenneteikn.

Publisert: 10.02.2021 Hentet fra Første steg 1/2020
Fagartikkel

Dei stille barna blir ikkje sett

Stille, sjenerte og introverte barn får ikkje like mykje merksemd som barn med utagerande åtferd, viser undersøking. Får det stille barnet hjelp allereie i barnehagen, vil ikkje vanskane følgje barnet i skulealder.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Fagartikkel

Sosial angst i barnehagen

Svært stille og pliktoppfyllende barn kan ha sosial angst allerede i barnehagen. Slik oppdager du dem.

Publisert: 18.02.2017 Hentet fra Første steg 1/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo