Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Fagartikkel (2)

Artikkeltema

  • Digitale ferdigheter (1)
  • Engelsk (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Profesjonsforskning (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (2)
  • Bedre skole (2)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (1)

Artikkelforfatter

  • Kirsti Klette (5)
  • Marte Blikstad-Balas (3)
  • Astrid Roe (2)
  • Inga Staal Jenset (1)
  • Ingrid Hjeltnes (1)
  • Karen Hammerness (1)
  • Lisbeth M. Brevik (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Still a long way to go

Denne artikkelen undersøker læreres bruk av digitale verktøy i den daglige undervisningen. Hvordan og i hvilken grad integrerer lærere digitale verktøy i undervisningen, og hva ønskes oppnådd ved bruk av IKT-verktøy i klasserommet?

Publisert: 07.10.2020 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy 01 / 2020 (Volum 15)
Engelsk — Fagfellevurdert

Established and evolving ways of linking to practice in teacher education: Findings from an international study of the enactment of practice in teacher education

Det rår stor internasjonal semje om at lærarutdanninga må vera nært knytt til det som skjer i klasserommet. Lærarutdannarar i heile verda er i ferd med å snu seg vekk frå det teoretiske fokuset som har prega lærarutdanningsprogram i mange land dei siste tiåra, og jobbar no for å gjera utdanninga meir praksisbasert. Men korleis blir praksis vektlagd i ulike lærarutdanningsprogram? Finst det ulike tilnærmingar? Og kva slags mønster kan ein finna i ulike land og regionar?

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Acta Didactica 3/17
Fagartikkel

Videoobservasjoner av engelskundervisning på ungdomstrinnet

Videostudien LISE analyserer kvalitet på undervisningen på 9. og 10. trinn i fagene matematikk, norsk, engelsk, fremmedspråk, samfunnsfag og naturfag. Her presenteres funn fra ett av disse fagene – om hva som kjennetegner kvalitet på leseundervisning i engelsk.

Publisert: 27.02.2017 Hentet fra Bedre skole Bedre Skole 1/2017
Fagartikkel

Å koble elevprestasjoner og undervisning

I et forskningsprosjekt kombineres videodata fra undervisningen med testresultater fra de samme klassene. Målet er å koble det som skjer i klasserommet med elevers faglige resultater på nasjonale prøver.

Publisert: 23.01.2015 Hentet fra Bedre skole
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo