Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (2)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Læreplaner (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Ledelse (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk barnehageforskning (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Bedre skole (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)

Artikkelforfatter

  • Kjetil Børhaug (5)
  • Dag Øyvind Lotsberg (2)
Fagfellevurdert

Profil som konkurransestrategi i norsk barnehage

I delar av Noreg er det no konkurranse om born mellom private og kommunale barnehagar. Mange barnehagar har profilar, og dei private har det oftare enn dei kommunale. Eit for lite utforska spørsmål er om profilane representerer eit pedagogisk alternativ.

Publisert: 11.11.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 2/2024
Fagfellevurdert

Innvandrarborgaren

Denne artikkelen mener  læremidlene i samfunnskunnskap har mer fokus på  å lære innvandrere om  justisforvaltningen i Norge, enn hva det vil si å være en samfunnsengasjert medborger.

Publisert: 04.01.2019 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 4 (2018)
Fagartikkel

Demokrati i den nye læreplanen

Ein føresetnad for å kunna undervisa i det tverrfaglege temaet demokrati og medborgarskap er at ein har ei klar oppfatning om kva ein vil leggja i omgrepet demokrati. Den overordna delen av læreplanen er basert på tre ulike idear om kva demokrati som skuletema skal vera.

Publisert: 13.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Fagfellevurdert

Ei endra medborgaroppseding?

Både Ludvigsenutvalet sin rapport og Melding til Stortinget 28 (Fag - Fordypning - Forståelse) signaliserer at demokrati og medborgarskap skal vera eit prioritert, tverrfagleg område. Desse endringsforslaga reiser spørsmålet om kva for demokratisk oppseding vi i norsk skule er på veg mot.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 3/2017
Fagfellevurdert

Fra kollegafellesskap til ledelseshierarki? De pedagogiske lederne i barnehagens ledelsesprosess

Denne artikkelen argumenterer for at barnehageledelse kan være fordelt på flere personer enn styreren. Det fokuseres på ledelsesoppgavene til de pedagogiske lederne som leder de arbeidsgruppene som barnehagen har på grunnplanet.

Publisert: 04.08.2014 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 7) 2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo