Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (8)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (3)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Praktiske og estetiske fag (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Lek (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Norsk (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • SFO/AKS og fritid (1)
  • Språkvansker (1)
  • Synsvansker (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (1)

Artikkelkilde

  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (9)

Artikkelforfatter

  • Knut Jul Meland (9)
Artikkel

Opprop fra forskere om utenforskap blant barn og unge

Hva står på spill når barn og unge risikerer sosial ekskludering? USN har ledet et prosjekt som nå legger fram politikkanbefalinger og en forskningsbasert utdanningsmodell som fremmer sosial inkludering.

Publisert: 17.10.2024 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Lærarstudentar med kulturelle skulesekkar

Den kulturelle skolesekken (DKS) har vorte ein del av studiet for lærarstudentar på Notodden. Fire DKS-produksjonar skal innom campus i skuleåret 2022/2023.

Publisert: 18.11.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Åttandeklassingar forstår kritisk lesing mest som kjeldekritikk

Forskarar har undersøkte korleis elevar i norskfaget på 8. trinn les og vurderer samansette kommersielle tekstar.

Publisert: 27.09.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Nå blir det enklere å inkludere samiske perspektiv i skolen

Forskere ved USN har laget et verktøy som hjelper lærere og lærerutdannere å ha med samiske perspektiv i undervisningen.

Publisert: 24.06.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Eksplosiv interesse for svartedauden

I pandemiåret 2020 fauk lesartala til Store norske leksikon i vêret. Artiklane om korona er bland dei mest lesne USN-artiklane, men det er historieprofessor Ole Georg Moseng sin artikkel om svartedauden som har høgst lesertal.

Publisert: 13.01.2021 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Femåringer samler inn forskningsdata

I forskningsprosjektet «Barns fotografiske ytringer» har barnehagebarn stått for datainnsamlinga i form av fotografier de selv har tatt. Nå skal også bildene stilles ut på Preus museum.

Publisert: 14.08.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

– Barn med lesevansker bør få synsundersøkelse

Mange barn med dysleksi sliter med synet. Forsker Gro Horgen Vikesdal ber foresatte være oppmerksomme på ukorrigerte synsfeil.

Publisert: 19.04.2017 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Slik blir skolestarten smidigere

De aller første skoledagene kan være utfordrende. Ny doktorgradsavhandling ser på hvordan overgangen fra barnehagen kan bli mer sømløs.

Publisert: 21.04.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Omtale

– Rom for lek

Solveig Nordtømme har forsket på hvordan barnehagens rom og de gjenstandene som finnes der påvirker ungenes lek og danning. Hun håper både pedagoger og arkitekter låner henne øre.

Publisert: 15.01.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo