Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Kronikk (2)

Artikkeltema

  • Likestilling, kjønn og seksualitet (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Tidsskrift for samfunnsforskning (2)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Tidsskrift for Kjønnsforsking (1)

Artikkelforfatter

  • Kristoffer Chelsom Vogt (4)
Fagfellevurdert

Prosessuell interseksjonalitet: gutter, posisjoner og prosesser

Denne artikkelen ser på gutters problemer i skolen i lys av prosessuell interseksjonell teori.

Publisert: 24.08.2020 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking 02 / 2020 (Volum 44)
Kronikk

Gutters problemer i skolen handler ikke bare om kjønn

Vi må unngå statistiske overforenklinger når vi skal undersøke hvorfor gutter og jenter presterer forskjellig i utdanningsløpet, skriver Kristoffer Chelsom Vogt.

Publisert: 20.08.2020 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Kronikk

Kortsiktighetens pris - The long term costs of short-termism

Nordiske velferdsstater har lange tradisjoner for å legitimere politikk med henvisning til samfunnsforskning. Utallige karrierer – sågar hele forskningstradisjoner – er skapt gjennom denne symbiosen. Tett samspill mellom forskere og stat medfører imidlertid en del utfordringer.

Publisert: 14.01.2020 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning
Fagfellevurdert

Vår utålmodighet med ungdom

Aldri før har så stor andel av hvert ungdomskull gjennomført videregående på så kort tid som i dag. Likevel er det økende bekymring over stabile frafallstall. Er det på tide å utvide normalitetsbegrepet med hensyn til når i livet vidergående skal foregå?

Publisert: 22.02.2017 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning 1/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo