Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)
  • Kronikk (2)

Artikkeltema

  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Motivasjon (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Tidsskrift for samfunnsforskning (2)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Nordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research (1)
  • Tidsskrift for Kjønnsforsking (1)

Artikkelforfatter

  • Kristoffer Chelsom Vogt (6)
  • Karolin Elisabeth Moberg (1)
  • Marthe Bosvik Birkeland (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Youth Debt in a Life-Course Context: Young Peopleʼs Ways into and out of Debt in Norway

Etter tiår med deregulering av finanssektoren og økende tilgang på kreditt, har andelen personer med lånefinansiert forbruk og rentebærende lån økt.

Publisert: 21.11.2024 Hentet fra Nordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research (Vol. 9) 3/2024
Fagfellevurdert

Gutters tidsbruk på dataspill og skolearbeid

Spørreundersøkelser viser at gutter bruker mindre tid på skolearbeid og mer tid på dataspill enn jenter. Tidsbruk på skolearbeid og dataspill blir likevel i liten grad undersøkt og drøftet i sammenheng i forskningslitteraturen.

Publisert: 21.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 3) 2/2022
Fagfellevurdert

Prosessuell interseksjonalitet: gutter, posisjoner og prosesser

Denne artikkelen ser på gutters problemer i skolen i lys av prosessuell interseksjonell teori.

Publisert: 24.08.2020 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking (Vol. 44) 2/2020
Kronikk

Gutters problemer i skolen handler ikke bare om kjønn

Vi må unngå statistiske overforenklinger når vi skal undersøke hvorfor gutter og jenter presterer forskjellig i utdanningsløpet, skriver Kristoffer Chelsom Vogt.

Publisert: 20.08.2020 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Kronikk

Kortsiktighetens pris - The long term costs of short-termism

Nordiske velferdsstater har lange tradisjoner for å legitimere politikk med henvisning til samfunnsforskning. Utallige karrierer – sågar hele forskningstradisjoner – er skapt gjennom denne symbiosen. Tett samspill mellom forskere og stat medfører imidlertid en del utfordringer.

Publisert: 13.01.2020 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning 1/2020
Fagfellevurdert

Vår utålmodighet med ungdom

Aldri før har så stor andel av hvert ungdomskull gjennomført videregående på så kort tid som i dag. Likevel er det økende bekymring over stabile frafallstall. Er det på tide å utvide normalitetsbegrepet med hensyn til når i livet vidergående skal foregå?

Publisert: 22.02.2017 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 58) 1/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo