Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (3)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Voksenopplæring (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Digital Literacy (2)
  • Bedre skole (1)
  • Uniped (1)

Artikkelforfatter

  • Lise Øen Jones (4)
  • Rune Johan Krumsvik (3)
  • Ole Johan Eikeland (2)
  • Arve E. Asbjørnsen (1)
  • Erling Berrum (1)
  • Marianne Øfstegaard (1)
  • Terje Manger (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Everyday Digital Schooling – implementing tablets in Norwegian primary school. Examining outcome measures in the first cohort

Kunnskapsgrunnlaget omkring innføring av nettbrett i skoleutviklingsprosjekt er begrenset både nasjonalt og internasjonalt. I denne studien undersøker forskere om, og eventuelt hvordan slike skoleutviklingsprosjekt spiller inn på nasjonale registerdata fra nasjonale prøver, kartleggingsprøver og elevundersøkelsen.

Publisert: 16.10.2018 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 13) 3/2018
Fagartikkel

Innsette i fengsel under 25 år: Tek utdanning, men har vanskar med lesing, skriving, rekning og ADHD

Over halvdelen av norske innsette under 25 år rapporterer at dei har mindre eller større lese- eller skrivevanskar. Dei tek likevel utdanning i fengsel i same grad som andre innsette i denne aldersgruppa. Unge i fengsel som har fått diagnosen rekneeller matematikkvanskar har lågare utdanning og deltek meir sjeldan i utdanning enn andre innsette.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Fagfellevurdert

Utdanningsledelse og digitale læringsformer i høyere utdanning

Det må rettes et sterkere fokus mot hva som konstituerer undervisningskvalitet i høyere utdanning. Lærerne har et særlig ansvar for å sikre denne, men dette er et «lagspill» hvor studentene må ta et større ansvar enn i dag for at man skal lykkes med dette.

Publisert: 10.03.2017 Hentet fra Uniped (Vol. 40) 1/2017
Engelsk — Fagfellevurdert

Upper Secondary School Teachers’ Digital Competence: Analysed by Demographic, Personal and Professional Characteristics

I denne artikkelen presenterer Krumsvik, Jones, Øfstegaard og Eikeland en undersøkelse av den digitale kompetansen hos cirka 2500 lærere i videregående skole.

Publisert: 01.07.2016 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy 03/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo