Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Læreplaner (2)
  • Vurdering (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lekser (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Acta Didactica (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Lise Vikan Sandvik (4)
  • Anne Berit Emstad (1)
Fagartikkel

Vurderingskulturer i norsk skole

Hvis skolen skal klare å endre sin vurderingskultur ved å legge mer vekt på underveisvurdering og mindre på karakterer, så vil det innebære at lærere må endre sin måte å undervise på.

Publisert: 28.11.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

School–University Collaboration for Facilitating In-Service Teacher Training as a Part of School-Based Professional Development

Å oppnå likestilling i partnerskap mellom skole og universitet er utfordrende. I denne studien undersøkte vi et partnerskap mellom skole og universitet i Norge og hvordan samarbeidspartnerne jobbet sammen for å legge til rette for et skolebasert videreutdanningstilbud.

Publisert: 24.11.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 14) 2/2020
Fagartikkel

Vurdering som bidrag til dybdelæring

Å utvikle en god vurderingskompetanse som bidrar til dybdelæring, er et kollektivt anliggende. Det må legges til rette for faglig utviklingsarbeid på skolenivå, slik at det etableres tolkningsfellesskaper omkring vurdering. Målet må være at lærere arbeider ut fra en god sammenheng mellom kompetansemål i læreplanen, arbeidsmåter og vurderingsformer i faget.

Publisert: 30.08.2019 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Kronikk

Læringsmålene i skolen trenger ikke være meningsløse

Slik hindrer vi at de blir enda et innholdsløst og uforståelig ritual i skolehverdagen.

Publisert: 08.02.2017 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo