Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (3)
  • Artikkel (2)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (6)
  • Forskning og metode (3)
  • Kollegaveiledning (2)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (6)

Artikkelforfatter

  • Magnus Heie (6)
  • Ulf Grefsgård (1)
Podcast

Rettleiing av lærarar. A little less conversation, a little more action, please!

─ Dei forskingsbaserte verktøya kan gjere rettleiinga meir konkret og meir rett på sak, seier lærar med brei erfaring. Men er det her løysinga til rekrutteringskrisa finst?

Publisert: 22.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: ─ Bruk av video kan gi oss bedre lærere

Utdanningen til fremtidige generasjoner står på spill når vi skal utdanne nye lærere. Lærerutdanningen må være relevant for det som skjer i skolen. Kan en videoapp være en del av løsningen?

Publisert: 27.04.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Noreg kontra Hellas: Kor godt førebur dei lærarstudentane på mangfald i klasseromma?

Det språklege, kulturelle og religiøse mangfaldet i klasserommet blir stadig større. Alle elevar har rett til ei tilpassa undervisning. Er dei kommande lærarane rusta til å møte desse elevane?

Publisert: 11.02.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Lærarutdanninga må tenke nytt om eiga berekraftundervising

Tverrfagleg arbeid krev endå meir tid, samarbeidsevne og nytenking enn forskarane var budde på. ─ Studentane i studien var vel så opptatte av å finne ut av det tverrfaglege som å sette seg inn i korleis berekraft er ei utfordring i samtida, fortel forskar.

Publisert: 03.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Nye metoder for veiledning av lærerstudenter kan gjøre overgangen til klasserommet enklere

Hva foregår i lærerstudentenes praksis? Og hva er egentlig god veiledning?

Publisert: 22.01.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale

Forskerprofilen: Det beste fra to verdener

Det utdanningsvitenskapelige fakultet har fått sine to første Offentlig sektor ph.d- kandidater. Nå skal forskning og praksis koples enda tettere sammen.

Publisert: 24.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo