Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Blogg (1)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Skriving (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Literacy Research (2)
  • Bedre skole (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)

Artikkelforfatter

  • Maja Michelsen (4)
  • Gudrun Kløve Juuhl (1)
Fagfellevurdert

Forsking på barn og ungdoms tekstar og tekstpraksisar på fritida, med eit nordisk fokus

Denne artikkelen gjev oversikt over nordisk forsking på barn og ungdoms tekstar og tekstpraksisar på fritida dei siste tjue åra. I denne perioden har vilkåra for barns deltaking i ulike tekstkulturar endra seg som følgje av den teknologiske utviklinga, og artikkelen strekar dermed opp eit forholdsvis nytt forskingsfelt.

Publisert: 20.01.2021 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 6) 3/2020
Fagfellevurdert

Barns tekstproduksjon på Snapchat: Multimodale svar på kommunikative forventninger og fiksjonalisering av det hverdagslige

Artikkelen tar for seg barns tekstproduksjon på Snapchat. Tekstmaterialet som ligger til grunn, er sekstisju snapper produsert av barn i alderen 9–15 år. Formålet er å undersøke hva som gjør at barna finner det meningsfullt å skape tekster i Snapchat-mediet.

Publisert: 13.01.2021 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol.6) 3/2020
Fagartikkel

Penger, pålegg og panda– NRKs framstilling av den politiske debatten til barn

Supernyttdebatten gjør den politiske debatten tilgjengelig for barn, med mange gode grep for å gi barn muligheten til å forstå hva samfunnsdebatten kan handle om. Programmet gir i mindre grad innsikt i hva som kjennetegner reell politisk argumentasjon, og læreren bør supplere med spørsmål som åpner opp for diskusjoner om debatt som sjanger.

Publisert: 02.12.2019 Hentet fra Bedre skole 4/2019
Blogg

Ulike gutter – ulik ekspertkompetanse

Når barn leser og skriver hjemme og på fritiden, gjør de det for å bli eksperter og for å dyrke vennskap. For guttenes del kan det innebære at de bruker papirbaserte og digitale tekster for å lære om for eksempel fotball, verdensrommet, Lego eller sjørøvere.

Publisert: 09.12.2016 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo