Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Klima og bærekraft (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Læreplaner (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • NorDiNa (2)
  • Acta Didactica (1)

Artikkelforfatter

  • Majken Korsager (3)
  • Anja Gabrielsen (1)
  • Berit Reitan (1)
  • Eldri Scheie (1)
  • Maria Gaare Dahl (1)
Fagfellevurdert

Kompetanseutvikling i et profesjonelt læringsfellesskap. En studie av læreres samtaler om undervisning for dybdelæring

Om, og på hvilken måte, kan etter- og videreutdanning bidra til å gi barnetrinnslærere kompetanse til å gjennomføre undervisning for dybdelæring i praksis?

Publisert: 08.03.2024 Hentet fra NorDiNa (Vol. 19) 1/2023
Engelsk — Fagfellevurdert

Students and education for sustainable development – what matters? A case study on students’ sustainability consciousness derived from participating in an ESD project

Denne artikkelen presenterer en kvalitativ case-studie som utforsker hvordan elevers deltakelse i et prosjekt om bærekraftig utvikling påvirker deres bærekraftbevissthet.

Publisert: 20.11.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 13) 2/2019
Fagfellevurdert

Nærmiljø som læringsarena i undervisning for bærekraftig utvikling. En analyse av læreres erfaringer og refleksjoner.

Resultatene fra denne studien viser at lærere som bruker nærmiljøet som læringsarena i UBU er svært positive til denne metodiske tilnærmingen. Argumentene er knyttet til å gjøre bærekraftig utvikling til noe nært og relevant for elevene, som et grunnlag for å utvikle handlingskompetanse for bærekraftig utvikling.

Publisert: 10.12.2018 Hentet fra NorDiNa (Vol. 14) 4/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo