Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)

Artikkeltema

  • Læreplaner (4)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Læremidler (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk (1)
  • Organisering (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (4)

Artikkelforfatter

  • Marit Eline Lervik Christensen (4)
Artikkel

Norsklærere etter fagfornyelsen: Usikre på innholdet i faget

Læreplanen i norsk sier lite om hvilke kunnskaper elevene skal få. På sitt beste gir det stort pedagogisk handlingsrom for lærerne, på sitt verste kan det gi mange ulike norskfag, ifølge forsker.

Publisert: 22.08.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Utviklingssamtaler fulle av målsnakk kan legge ytterligere press på elevene

Skolen har blitt mer individfokusert og undervisningen mer målorientert utover 2000-tallet. I utviklingssamtalene mellom lærer, elev og foresatte brukes ordet «mål» hyppig. Det kan bidra til uhelse, tror forsker.

Publisert: 25.01.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Spider-Man, rykter og kjendiser kan gi aha-opplevelser i klasserommet

Med de rette grepene kan læreren gjøre selv de merkeligste elev-innspill til gull for læring.

Publisert: 01.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Solidaritet og nestekjærlighet nærmest usynlig i læreplanene

Med Fagfornyelsen i 2020 skulle verdiene i skolens formålsparagraf løftes tydeligere inn i læreplanen for fagene. Men solidaritet og nestekjærlighet havner i skyggen, ifølge ny rapport.

Publisert: 16.08.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo