Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)

Artikkeltema

  • Spesialundervisning (2)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (2)

Artikkelforfatter

  • Marit Mjøs (2)
Fagartikkel

Kunnskapsløftet – egnet løft i en skole for «alle og enhver»?

Det synes å være enighet om at vi har for mye spesialundervisning i skolen og at økningen i omfanget er bekymringsfullt. Samtidig synes det etter hvert å bli klart at dette styres av et sett av mekanismer med komplekse sammenhenger. Det er derfor på tide at vi fokuserer på flere forhold enn det som til nå har vært det primære, nemlig lærernes og skolenes mangelfulle praksis. Her er flere aktører som må se og ta sitt ansvar. I denne sammenheng bringer Rune Hausstätter i Spesialpedagogikk 6/2013 til torgs et betimelig og interessant fokus, som det er nødvendig å forfølge.

Publisert: 14.01.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2014
Fagartikkel

Det handler om opplæringskvalitet

Mens vi har økt kravene til formell fagkompetanse i skolen, er det et tankekors at spesialundervisningen overlates mer til ufaglærte. Politiske ambisjoner krasjlander når for mange får spesialundervisning. Skolen for alle blir skolen med unntak.

Publisert: 15.03.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo