Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Kronikk (3)

Artikkeltema

  • Spesialundervisning (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Stress (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • NTNU (3)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (3)

Artikkelforfatter

  • Marit Uthus (6)
  • Anne-Lise Sæteren (1)
  • Audhild Løhre (1)
  • Elin Moen (1)
  • Lillian Kirkvold (1)
  • Marit Andersen (1)
  • Randi Etnan (1)
  • Torill Moen (1)
Fagfellevurdert

Folkehelse og livsmestring i skolen. Hva sier elever om erfaringer med å bestemme selv i læringsaktiviteter? En kvalitativ intervjustudie

I denne artikkelen presenteres forskningsfunn fra et skoleutviklingsprosjekt der 150 elever fikk erfare selvbestemmelse i læringsaktiviteter en dag i uken over ett skoleår. Funnene viste at selvbestemmelse var nye og positive erfaringer for elevene, der opplevelser av frihet og tillit, fri vilje og flyt var fremtredende.

Publisert: 13.01.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 6/2020
Fagfellevurdert

«Det har sine omkostninger». Spesialpedagogens trivsel og belastninger i arbeidet i en inkluderende skole: En intervjustudie.

Både i Norge og andre nordiske land har det blitt vist til ideologiske taktskifter i utdanningssystemet, der mål om inkludering må vike for kravet om en mer kunnskapseffektiv skole. Vi vet lite om hvordan spesialpedagoger erfarer arbeidet sitt stilt overfor disse endringene.

Publisert: 16.02.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Volum 6 | 2020
Kronikk

Er det egentlig guttene det er noe feil med?

Mandag denne uka la Stoltenberg-utvalget frem rapporten «Nye sjanser-bedre læring» der oppdraget var å besvare det store spørsmålet om hvorfor guttene taper terreng i skolen.

Publisert: 10.02.2019 Hentet fra NTNU
Kronikk

Spesialundervisning mot nye mål og ny mening

Spesialundervisningen i den norske grunnskolen er for dårlig.

Publisert: 06.06.2018 Hentet fra NTNU
Kronikk

Bekymret over presset i skolen

- Barn og unges psykiske helseplager øker. Viljen til å se problemet i lys av prestasjonspresset i skolen synes fraværende.

Publisert: 04.04.2017 Hentet fra NTNU
Fagfellevurdert

Verdier, engasjement og tilhørighet som drivkrefter i lærerstudenters yrkesvalg og utvikling av læreridentitet

Lærerstudenter oppgir verdier - det at de vil det beste for den enkelte eleven, samtidig som de ser danning i et større samfunnsperspektiv, engasjement og tilhørighet som den største motivasjonen for å bli lærer.

Publisert: 06.04.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 1/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo