Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (3)

Artikkeltema

  • Lese- og skrivevansker (3)
  • Utviklingsforstyrrelser (3)
  • Kognitive vansker (1)
  • Språkvansker (1)

Artikkelkilde

  • Læringsbloggen (3)

Artikkelforfatter

  • Monica Melby-Lervåg (3)
Blogg

Pedagogiske tiltak kan gi barn bedre språkferdigheter, men hvordan tiltaket gjennomføres er avgjørende

De fleste vil intuitivt tenke at stimulering av barns språk gjennom høytlesing, språkgrupper og lignende nærmest automatisk gir en effekt, og kan hjelpe barn med språkvansker. Dessverre er det ikke så enkelt.

Publisert: 28.10.2020 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Nye metoder for å bedre forstå, diagnostisere og predikere dysleksi

Det er flere grunner til at dysleksi er vanskelig å diagnostisere. En ny artikkel av Richard Wagner og kolleger (1) University gir imidlertid interessant perspektiver på hvordan vi med nye metoder kanskje kan gjøre det både enklere og sikrere.

Publisert: 23.05.2019 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Skyldes dysleksi unormal utvikling av hjernen?

Dysleksi blir ofte betegnet som en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse eller på engelsk “neurodevelopmental disorder”. Noen kaller det til og med en nevrologisk forstyrrelse. Men er dette egentlig riktig?

Publisert: 20.04.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo