Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (8)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Språkvansker (9)
  • Lese- og skrivevansker (3)
  • Muntlig språk (3)
  • Barnehage (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Norsk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Synsvansker (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Læringsbloggen (8)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Monica Melby-Lervåg (9)
  • Bente E. Hagtvet (1)
  • Hanne N. Hjetland (1)
  • Jana Kruse (1)
  • Jannicke Karlsen (1)
  • Kari-Anne B. Næss (1)
  • Liv Inger Engevik (1)
  • Marianne Klem (1)
  • Silje Hølland (1)
  • Solveig-Alma H. Lyster (1)
Blogg

Pedagogiske tiltak kan gi barn bedre språkferdigheter, men hvordan tiltaket gjennomføres er avgjørende

De fleste vil intuitivt tenke at stimulering av barns språk gjennom høytlesing, språkgrupper og lignende nærmest automatisk gir en effekt, og kan hjelpe barn med språkvansker. Dessverre er det ikke så enkelt.

Publisert: 28.10.2020 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Ny undersøkelse: Skyldes dysleksi problemer med syn og symmetri?

Ny studie lanserte ny forklaring på dysleksi og fikk mye oppmerksomhet for dette. Men bør den velte vår oppfatning om at dysleksi er en språkbasert vanske?, spør Monica Melby-Lervåg.

Publisert: 23.10.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Ny undersøkelse: Å skape varige endringer i språkferdigheter hos enspråklige barn - er det mulig?

Hvorfor er endringer i ordforråd og språkforståelse over tid så vanskelig å få til?

Publisert: 08.08.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Å bruke ordløse bøker til språkstimulering: Hvorfor, hvordan og hvilke?

Med ordløse bøker tenker de fleste på pekebøker for små barn. I det siste har jeg fått øyene opp for de mange flotte og artige ordløse bøkene som finnes også for eldre barn. Det som er artig med disse bøkene er at barnet, med støtte fra den voksne, selv «leser» og forteller historien.

Publisert: 03.03.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Hvordan avdekke språkvansker hos tospråklige?

Å avdekke om et tospråklig barn har spesifikke språkvansker vil nok alltid være forbundet med en viss usikkerhet, spesielt når man har heterogene grupper med mange ulike morsmål.

Publisert: 08.02.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Intensivt lesekurs: Hvem, hvordan og hvorfor (og hvorfor ikke)

Intensivt lesekurs må vel være det mest vanlige tiltaket for elever med lesevansker. Det anbefales ofte av PP-tjenesten og på «smørbrødlister» over hva læreren kan gjøre for elever med lesevansker. Det som kanskje ikke er like mye vektlagt er hva vi vet fra forskning om dette tiltaket. Hvem skal med? Hvorfor skal det være intensivt, er det bedre enn å trekke det ut over tid? Hvor lenge skal det vare? Hva skal det inneholde?

Publisert: 26.01.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Dysleksi og fonologisk bevissthet i barnehage: Hva, hvorfor, hvordan og hvem?

Fonologisk bevissthet og barnehage - en veiledende språknorm?

Publisert: 05.04.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Når foreldre har lesevansker eller dysleksi

Hva skjer med barn som har foreldre med lesevansker? I hvilken grad har de selv økt risiko for å utvikle slike vansker? Kan tegn på fremtidige lesevansker komme til syne allerede i barnehagen?

Publisert: 11.01.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Fagfellevurdert

Ordforråd i førskolealder og senere leseferdigheter – En metaanalytisk tilnærming

Hvilken sammenheng er det mellom barns ferdigheter i muntlig språk i førskolealder og de leseferdighetene de utvikler senere i utdanningsløpet? Forskere i denne artikkelen har analysert flere studier som har gått over flere år og har funnet flere klare sammenhenger mellom talespråklige ferdigheter, ordavkoding og leseforståelse.

Publisert: 02.03.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo