Fagartikkel Autisme, kamufleringsatferd og helsemessige kostnader Mange autister, som generelt utgjør en sosial minoritetsgruppe, opplever lav sosial status, misforståelser, sosial devaluering og avvisning. Slik kan kamufleringsatferd forstås som et forsøk på å verge seg mot fordommer og diskriminering. Publisert: 29.11.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2024
Fagfellevurdert Autisme og eksekutive funksjoner Har voksne og eldre med autisme eksekutive vansker på områdene planlegging, kognitiv fleksibilitet og arbeidshukommelse? Publisert: 18.01.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Fagfellevurdert Virkningen av stress, angst og depresjon på livskvaliteten hos voksne med en tilstand innenfor autismespekteret (AST) Livskvalitet og psykiske problemer synes å være relaterte begreper hos voksne personer med en tilstand innenfor autismespekteret (AST). Formålet med denne artikkelen er å vurdere publiserte studier av stress, angst og depresjon og se på hvordan disse variablene innvirker på livskvaliteten hos voksne med AST. Publisert: 10.12.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2021
Fagfellevurdert Autismespektertilstand og terapeutisk riding – en oversiktsartikkel Eksperimentelle studier av intervensjoner med terapeutisk ridning indikerer at dyrene kan ha en unik evne som emosjonelle og sosiale katalysatorer overfor barn og ungdom med en autismespektertilstand. Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2020
Fagfellevurdert En kort oversikt over studenter med en autismespekterdiagnose (ASD) i høyere utdanning: Utfordringer og muligheter En del ungdom med en høyt-fungerende autismespekterdiagnose (ASD) har rimelig gode forutsetninger for å gjennomføre studier på universiteters- og høgskolenivå. I de kommende årene kan universiteter og høgskoler internasjonalt forventes å motta et økt antall studenter med ASD, men også studenter med samspillproblemer, men som tidligere ikke har blitt utredet med henblikk på en autistisk tilstand. Forskning viser at støttefunksjoner på campus er nødvendige for å hjelpe disse studentene gjennom studieløpet. Publisert: 27.08.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2020