Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)

Artikkeltema

  • Høgskole og universitet (3)
  • Arbeidsvilkår (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Organisering (2)
  • Digitalisering (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Læremidler (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (5)
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)

Artikkelforfatter

  • Nina Alnes Haslie (6)
  • Jan-Tore Berghei (1)
Artikkel

Ingen pedagogiske grunner til å fortsette med hybridundervisning

Å kombinere digital og personlig undervisning krever mer forberedelse fra både lærere og studenter. Det gir også dårligere læringsutbytte.

Publisert: 26.01.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Uklar nytte av bachelor- og masteroppgaver i lærerutdanningene

Tilrettelegging for lærerstudentenes datainnsamling krever mye av skolene, men det finnes få rutiner for å dele og formidle resultatene, er et av funnene i ny rapport.

Publisert: 03.01.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Fagforeninger mangler faglig innflytelse

Det ligger mye makt i å representere store profesjonsgrupper, men fagforeningene har svake strategier for å drive faglig utvikling på arbeidsplassnivå.

Publisert: 08.03.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Likhetsidealene i norsk skole settes på prøve

Kunnskapsgrunnlaget om lærerspesialistene er for svakt, ifølge fersk doktorgradsavhandling. Og Hurdalsplattformen gir ingen klare svar på hva som skal skje med ordningen.

Publisert: 16.12.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Furuset har fremdeles store utfordringer

Ny rapport avdekker store utfordringer, men forskere mener at styrking av de fysiske omgivelsene og lokale ressurser vil motvirke de negative trendene i området.

Publisert: 17.02.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hvilken utdanning du tar kan påvirke resten av livet ditt

Edwin Leuven er professor ved Økonomisk institutt og har nylig fått toppforskmidler fra Forskningsrådet til prosjektet «Etterspørsel og tilbud av offentlig utdanning».

Publisert: 19.02.2018 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo