Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Psykisk helse (3)
  • Læreplaner (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Stress (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)

Artikkelforfatter

  • Ole Jacob Madsen (3)
  • Janne Lund (2)
  • Siri Håvås Haugland (2)
  • Anders Johan W. Andersen (1)
  • Kristin Beck Gjellesvik (1)
Fagfellevurdert

Unngåelse som mestringsarbeid. En kvalitativ studie av jenters håndtering av sosiale utfordringer i skolen

Sosiale utfordringer ser ut til å være særlig utbredt og betydningsfullt for jenter, samtidig som jenter mestrer ved nettopp å engasjere seg i relasjoner.

Publisert: 20.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Å gjøre «det som er liksom planen, da» – en kvalitativ intervjustudie av skolestress blant unge jenter som et strukturelt problem

Skolestress har vært et gjennomgangstema i Norge i studier av ungdoms trivsel. Jenter rapporterer gjennomgående om langt flere symptomer på skolestress enn gutter. Hva er det med skolen som stresser ungdommene, og hvordan kan dette henge sammen med forhold i og utenfor skolen?

Publisert: 08.06.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 7/2021
Fagfellevurdert

«På skalaen som er meg, er det ikke plass til minuspoeng». En kvalitativ analyse av unge deprimertes selvforståelse

I denne artikkelen blir det undersøkt hvordan unge voksne med lett depresjon forstår seg selv i lys av sin lidelse. Resultatene indikerer at informantene erfarte å miste deler ved deres identitet eller autonomi som følge av depresjonen, noe som gjorde det vanskeligere å leve i tråd med krav fra samfunnet og omgivelsene.

Publisert: 30.11.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 2/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo