Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)

Artikkeltema

  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (5)
  • Studieforberedende (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Motivasjon (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (2)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (2)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)

Artikkelforfatter

  • Pål Lagestad (5)
  • Idar Lyngstad (1)
  • Ingvild Mestad (1)
  • Roland van den Tillaar (1)
  • Vegar Rangul (1)
  • Øyvind Bjerke (1)
Fagfellevurdert

Inkludering av minoritetsspråklige elever i kroppsøvingsfaget – utfordringer og strategier med utgangspunkt i et lærerperspektiv

Hvilke utfordringer opplever kroppsøvingslærere, og hvilke strategier anvender de, i arbeidet med å inkludere elever med minoritetsspråklig bakgrunn i kroppsøvingsfaget ?

Publisert: 27.11.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 2) 3/2018
Fagfellevurdert

Å velge aktiviteter selv som grunnlag for trivsel og mestring - En casestudie av kroppsøvingsundervisningen ved en videregående skole

Hvordan gikk det med trivsel og mestring da kroppsøvingen ble organisert med høy grad av selvbestemmelse og frihet til selv å velge aktiviteter?

Publisert: 22.06.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 2/2017
Fagfellevurdert

Er gutter bedre enn jenter i kroppsøving? – En studie av jenters og gutters kroppsøvingskarakterer i den videregående skolen

Denne studien har vist at gutter fikk signifikant bedre karakterer i kroppsøving enn jenter. Når forskjellene først og fremst handler om at gutter i større grad oppnår toppkarakterene, blir det argumentert for at en kan stille spørsmål ved om fysiologiske forskjeller mellom kjønnene ivaretas når kroppsøvingslærerne foretar sine vurderinger.

Publisert: 01.05.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 1/2017
Fagfellevurdert

Trivsel i kroppsøvingsfaget blant elever med lavt og høyt oksygenopptak

Denne studien viser at trivselen i kroppsøvingsfaget er like stor blant de barna som er aktive på fritiden som de som er mindre aktive. Gruppene liker derimot ulike deler av faget.

Publisert: 29.04.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 2/2016
Fagfellevurdert

Effekten av økt fysisk aktivitet i skolen

Funnene i denne studien tyder på at økt intensitet i henholdsvis en og to kroppsøvingstimer i uken ikke gir bedre oksygenopptak etter en intervensjonsperiode på to år.

Publisert: 06.04.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 1/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo