Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Fagartikkel (2)

Artikkeltema

  • Psykisk helse (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mobbing (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Stress (1)

Artikkelkilde

  • Norsk Tidsskrift for Logopedi (2)
  • Bedre skole (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Marie-Lisbet Amundsen (5)
  • Per Einar Garmannslund (5)
  • Monica Bjerklund (1)
Fagartikkel

Kjønnsforskjeller i ungdoms opplevde tilfredshet med utseende, selvoppfatning og selvhevdelse

Denne artikkelen tar for seg en studie basert på selvrapportering der 691 elever, hvorav 369 jenter og 322 gutter, fra åttende til tiende klassetrinn har svart på en nettbasert spørreundersøkelse. Funnene blir drøftet i lys av tidligere forskning og Bourdieus teori om sosial og kulturell kapital.

Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2020
Fagartikkel

Elever som mobber

Selv om referansen til «den ondsinnede» mobberen ikke lenger er i bruk, preges fortsatt skolen av negative og stigmatiserende beskrivelser av elever som mobber andre. Slike holdninger kan være et hinder i arbeidet med å begrense mobbing i skolen.

Publisert: 11.12.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Fagfellevurdert

Skolerelaterte faktorer knyttet til psykisk stress og uro hos elever i ungdomstrinnet

Mange unge sliter med psykiske vansker. Omfanget av slike lidelser øker, spesielt blant jenter. Er det mulig å finne noen skolerelaterte faktorer som kan knyttes opp til økende stress og uro blant unge  i skolen?

Publisert: 30.11.2018 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2018
Fagfellevurdert

Mestring og trivsel hos elever med minoritetsbakgrunn i skoler der majoritetsspråklige elever er i flertall

Elever med språklig minoritetsbakgrunn trives noe dårligere på ungdomsskolen, har mindre tro på egen mestring og sliter mer med utsettelsesatferd enn majoritetselever.

Publisert: 16.09.2016 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 4/2015
Fagfellevurdert

Leseferdigheter og motivasjon for lesing på ungdomstrinnet

En høy andel av elevene i ungdomstrinnet har  liten mestringstillit  til lesing og guttene scorer dårligst. Skolens utfordring blir å finne fram til lesestoff som er tilpasset elevenes lesenivå, samtidig som det motiverer til videre lesing.

Publisert: 19.08.2015 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo