Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (3)
  • Fagartikkel (2)
  • Blogg (1)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Læremidler (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Lese- og skrivevansker (2)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Læreplaner (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Lesesenteret (2)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Per Henning Uppstad (6)
  • Bente Rigmor Walgermo (1)
  • Kjersti Lundetræ (1)
  • Margunn Mossige (1)
  • Oddny Judith Solheim (1)
  • Vibeke Rønneberg (1)
Kronikk

Bokstavlæring er ikke oversett i norsk skole

Debatt: Norske lærere kjenner elevene sine godt, og de lærerne som ønsker det, har gode gratis verktøy tilgjengelig for å kartlegge elevenes bokstavkunnskaper.

Publisert: 12.04.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk

Morer vi oss til døde?

Sjølv om det mogleg at det er at noko anna enn litteraturen har blitt viktig, er det lite som tyder på at litteraturen er død. Men nettbrettet sine vilkår ser ut til å ha fått bli det rådande paradigmet i samfunnet – og nå til sist i skolen, skriv professor Per Henning Uppstad.

Publisert: 23.06.2022 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel

Skal teknologien styre? Eit kritisk blikk på skrivestøtte for elevar med dysleksi

Teknologi som stavekontroll, ordforslag og taleattkjenning må ikkje få styre skrivearbeidet til elevar med dysleksi. Hjelpemidla må i staden integrerast i ei heilskapleg skriveundervisning der ein tek omsyn til kva støtte teknologien kan gi, og kva funksjon han kan fylle.

Publisert: 15.02.2022 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Fagartikkel

På sporet – et eksempel på tidlig intensiv opplæring i lesing

Norske skoler har plikt til å tilby egnet intensiv opplæring i lesing til elever på 1. til 4. trinn som står i fare for å bli hengende etter. På sporet er et eksempel på hvordan intensiv opplæring kan gjennomføres overfor elever som strever med å komme i gang med lesing på første trinn.

Publisert: 20.11.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Kronikk

Me treng betre dokumentasjon på testar i skolen

Morgenbladet og forskarar seier meir enn forskinga gir grunnlag for.

Publisert: 05.04.2018 Hentet fra forskning.no
Blogg

Kva har spisefri med framtida å gjere?

Danning er minst like viktig som utdanning i skolen i framtida. Sosialisering og kommunikasjon er stikkord. Likevel brukar vi spisefri, måltidet, til passiv skjermtitting. Der òg.

Publisert: 20.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo