Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (3)
  • Matematikk (3)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Uniped (2)
  • Acta Didactica (1)
  • FoU i praksis 2013 conference proceedings (1)

Artikkelforfatter

  • Reidar Mosvold (4)
  • Janne Fauskanger (3)
  • Raymond Bjuland (2)
  • Kjersti Wæge (1)
Fagfellevurdert

Fra undervisningskunnskap i matematikk til kjernepraksiser – endringer i grunnskolelærerutdanningens matematikkfag

Norsk lærerutdanning har i lang tid blitt kritisert for et spenningsforhold mellom teori og praksis (for eksempel Thorsen, 2012). En utfordring blir å utvikle en grunnskolelærerutdanning som i større grad forbereder studentene på det arbeidet de skal gjøre i klasserommet.

Publisert: 26.10.2018 Hentet fra Uniped 04/2018
Fagfellevurdert

Kartlegging av læreres kunnskap er ikke enkelt

Dersom en skal måle og studere kunnskapene til norske matematikklærere, er det viktig å ha et kritisk blikk på hvilken kunnskap som skal måles, hvordan denne kunnskapen eventuelt skal måles, og ikke minst hvorfor.

Publisert: 23.01.2015 Hentet fra Acta Didactica
Fagfellevurdert

Lærerstudenters refleksjoner om utvikling av læringsfellesskap

Denne artikkelen belyser hva lærerstudenter trekker fram når de i etterkant diskuterer hva som har påvirket læringsfellesskapet i praksisgruppa i løpet av en praksisopplæringsperiode i lærerutdanningen.

Publisert: 25.11.2014 Hentet fra Uniped
Fagfellevurdert

Fra "de" til "vi" - fokus i lærerstudenters refleksjoner før og etter en praksisperiode i matematikk

- Hvilke endringer av fokus finner vi i lærerstudenters refleksjoner før og etter en praksisperiode i matematikk?

Publisert: 12.02.2014 Hentet fra FoU i praksis 2013 conference proceedings
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo