Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Norsk Tidsskrift for Logopedi (1)

Artikkelforfatter

  • Magne Skibsted Jensen (3)
  • Rune Andreassen (3)
  • Marte Herrebrøden (2)
Fagartikkel

Mennesker med funksjonsnedsettelser i lærebøkene

I en inkluderende skole bør mennesker med funksjonsnedsettelser også være synlige i lærebøkene. Likevel er denne gruppa svakt representert når man for eksempel sammenligner med etniske minoriteter. Et utvalg lærebokforfattere er blitt spurt om hvorfor det er slik.

Publisert: 30.05.2022 Hentet fra Bedre skole 1/2022
Kronikk

Den glemte minoriteten

Inkludering handler om å være regnet med og bli sett. En studie fra Høgskolen i Østfold viser at knapt halvparten av bøkene i norske lærebøker for 5.–10. klassetrinn hadde med noe om funksjonshemning.

Publisert: 10.12.2021 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagfellevurdert

Studiestrategier hos første års bachelorstudenter med dysleksi

Studenter med dysleksi er en heterogen gruppe som varierer med hensyn til strategibruk. Studentene støtter seg ofte til et fåtall strategier som de opplever å ha godt utbytte av. Disse strategiene er lydbok, notater i form av tegninger og tankekart og det å konferere med medstudenter (nøkkelstrategier).

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 04/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo