Fagfellevurdert Om empiriske nivåer i forskning på inkludering Feltet inkludering må være en kombinasjon av empiriske og teoretiske bidrag som reiser spørsmål om hva inkludering og menneskelighet er eller bør være. Publisert: 25.01.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8/2022
Fagfellevurdert Bør «spesialpedagogikk» være et eget felt? Et innenfra-perspektiv Betydningen, rollen og posisjonen til det spesialpedagogiske kunnskapsfeltet har vært gjenstand for utallige diskusjoner. Nylig har Jan Grue også reist spørsmål om spesialpedagogikken bør være et eget fagfelt. Publisert: 22.11.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8, 2022
Fagfellevurdert Spesialundervisning for elever med utviklingshemming – et nødvendig område? Forfatteren av denne artikkelen påpeker at det de siste årene har vært svært lite forskning og utviklingsarbeid når det gjelder elever med utviklingshemming. Her drøftes mulige årsaker til dette og en alternativ måte å forstå og iverksette undervisning på for denne gruppen elever. Publisert: 31.12.2017 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2018
Fagfellevurdert Fra «early intervention» til tidlig innsats Fenomenet tidlig innsats har i svært liten grad hatt noen etablert plass i styringsdokumentene for den norske skolen. Tidlig innsats er imidlertid blitt et sentralt innsatsområde for norsk utdanning de senere årene. Publisert: 08.11.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2014