Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (4)
  • Forskning og metode (2)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (2)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Uniped (1)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (1)

Artikkelforfatter

  • Sølvi Mausethagen (4)
  • Hege Hermansen (2)
  • Anne Birgitta Nilsen (1)
  • Sandra Fylkesnes (1)
Fagfellevurdert

Konstruksjoner av «partnerskap» i universiteter og høgskolers samarbeid med skolesektoren

Partnerskapsbegrepet blir ofte knyttet til et ideal om likeverdighet mellom partene. Men normative idealer møter ofte utfordringer når de skal fortolkes og operasjonaliseres.

Publisert: 18.10.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 46) 3/2023
Kronikk

Vi må diskutere muligheter for større spesialisering innenfor læreryrket

Debatt: Lærerorganisasjoner og politikere må tenke nytt for å øke læreryrkets attraktivitet.

Publisert: 21.11.2022 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Engelsk — Fagfellevurdert

The Double Meaning Making of the Term Cultural Diversity in Teacher Educator Discourses

Kulturelt mangfold anses å være en viktig del av vestlige utdanningssystemer. Hvordan blir kulturelt mangfold forstått i praksis?

Publisert: 11.06.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 2) 1/2018
Fagfellevurdert

Når kunnskap blir styrende: Læreres rekontekstualisering av nye kunnskapsformer

Hvordan tar lærerne i bruk ny kunnskap og setter den i sammenheng med eksisterende praksis?

Publisert: 29.04.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 2/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo