Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (1)
  • Yrke (1)

Artikkelforfatter

  • Silje Andresen (3)
  • Anna Hagen Tønder (1)
Fagartikkel

Desentralisert kompetanseutvikling i yrkesfagene – gode grep, men dårlig timing?

Fagfornyelsen, regionreformen og koronapandemien har på hver sin måte påvirket oppstarten av ny tilskuddsordning for kompetanseutvikling i fag- og yrkesopplæringen, viser forskerne Anna Hagen Tønder og Silje Andresen i denne fagartikkelen.

Publisert: 27.03.2023 Hentet fra Yrke 4/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Being inclusive when talking about diversity: How teachers manage boundaries of Norwegianness in the classroom

Denne artikkelen utforsker hvordan diskurser om nasjonal identitet styres i en av Norges viktigste institusjoner - utdanningssystemet. Da Norge endret seg til å bli et multietnisk samfunn, ble klasserommet en sentral arena for å møte personer med ulik religiøs og etnisk bakgrunn. Hvordan grenser for ‘norskhet’ blir håndtert i klasserommet er derfor av betydning.

Publisert: 21.01.2021 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 4) 3-4/2020
Fagfellevurdert

Konflikt mellom dannelse og kompetansemål

Denne artikkelen handler om hvilke betydninger læreplaner, elevsammensetning og organisering av skolehverdagen har for læreres skjønnsvurderinger når de underviser i temaer som kan oppleves som kontroversielle.

Publisert: 07.09.2020 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 4) 3/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo