Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Psykisk utviklingshemming (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Språkvansker (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (3)

Artikkelforfatter

  • Silje Hølland (3)
  • Bente E. Hagtvet (1)
  • Cecilie Dalland (1)
  • Ena Caterina Heimdahl (1)
  • Hanne N. Hjetland (1)
  • Jana Kruse (1)
  • Jannicke Karlsen (1)
  • Kari-Anne B. Næss (1)
  • Liv Inger Engevik (1)
  • Marianne Klem (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Morten Blomquist (1)
  • Solveig-Alma H. Lyster (1)
  • Yuliya Haugland (1)
Fagartikkel

Tilrettelegging av skolehverdagen for elever med traumer

Hvordan bør lærere møte elever som har opplevd traumer, og hvordan kan vi best tilrettelegge skolehverdagen for disse elevene? I denne artikkelen refereres det også fra en intervjustudie der fem lærere forteller om sine erfaringer med denne elevgruppen.

Publisert: 06.03.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2023
Fagartikkel

Hvordan skape meningsfulle historier som gir stemme til barn med multifunksjonshemming

I denne artikkelen benytter forfatterne en narrativ tilnærming til utredning, veiledning og rapportutforming i arbeidet med barn med multifunksjonshemming og deres nærpersoner. De ønsker å sette søkelyset på det å oppdage og gi mening til de rikelige ikke-verbale uttrykkene disse barna kommuniserer ut. Artikkelen henvender seg primært til fagpersoner i PPT og spesialpedagoger i barnehager eller skoler som har ansvar for utredning av barn med multifunksjonshemming og veiledning av barnas nærpersoner i barnehage/skole og hjem.

Publisert: 22.12.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2019
Fagfellevurdert

Ordforråd i førskolealder og senere leseferdigheter – En metaanalytisk tilnærming

Hvilken sammenheng er det mellom barns ferdigheter i muntlig språk i førskolealder og de leseferdighetene de utvikler senere i utdanningsløpet? Forskere i denne artikkelen har analysert flere studier som har gått over flere år og har funnet flere klare sammenhenger mellom talespråklige ferdigheter, ordavkoding og leseforståelse.

Publisert: 02.03.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo