Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Digitalisering (3)
  • Lærerutdanning (3)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Læreplaner (1)
  • Naturfag (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Digital Literacy (2)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Uniped (1)

Artikkelforfatter

  • Steinar Thorvaldsen (4)
  • Siri Sollied Madsen (3)
  • Sara Archard (2)
  • Magne Olufsen (1)
  • Ole Anton Haugland (1)
  • Solveig Karlsen (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Implications of the imposed and extensive use of online education in an early childhood education program

Hvilken betydning har koronapandemien hatt for barnehagelærerstudentenes bruk av digital teknologi?

Publisert: 21.02.2022 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 1/2022
Fagfellevurdert

How different national strategies of implementing digital technology can affect teacher educators - A comparative study of teacher education in Norway and New Zealand

Over ti år har gått siden den Kunnskapsløftet introduserte bruken av digitale verktøy som en grunnleggende ferdighet i alle fag og på alle nivåer i norsk skole. Forskning viser imidlertid at det fremdeles er et betydelig gap mellom de utdanningspolitiske intensjonene og praksis i utdanningssystemet.

Publisert: 05.12.2018 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 13) 4/2018
Engelsk — Fagfellevurdert

Teacher educators’ perceptions of working with digital technologies

Denne artikkelen undersøker lærerutdanneres oppfatninger av å jobbe med digital teknologi. Forfatterne tar for seg to universiteter, ett i New Zealand og ett i Norge, og finner signifikante ulikheter mellom landene.

Publisert: 12.11.2018 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (vol. 13) 3/2018
Fagfellevurdert

Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen - En komparativ studie av allmennlærer- og masterutdanning i naturfag for grunnskolen

Denne pilotstudien viser at omlegging til ny utdanning ikke har medført særlige endringer i hvilke studenter som blir rekruttert til utdanningen. Masterstudentene har fått betydelig mer praksis i naturfaget sammenlignet med ALU-studentene, men masterutdanningen i naturfag har i liten grad klart å øke læringstrykk og faglig nivå i de første tre årene av studiet.

Publisert: 25.10.2017 Hentet fra Uniped (Vol. 40) 4/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo