Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (3)
  • Atferd (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Ledelse (1)
  • Mobbing (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Paideia (1)
  • Professions and Professionalism (P&P) (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Terje Ogden (4)
  • Anne Arnesen (1)
  • Asgeir Røyrhus Olseth (1)
  • Mari-Anne Sørlie (1)
  • Wilhelm Meek-Hansen (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Research Literacy in Education and the Implementation of Evidence-Based Practices in Schools

I løpet av de siste ti årene har en rekke tiltak vært satt ut i livet for å gjøre utdanningsforskning mer relevant og tilgjengelig for lærere.

Publisert: 25.02.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 13) 2/2023
Fagartikkel

Atferdsproblemer og myten om den inkluderende skolen

Må det være slik at norm- og regelbrytende elever skal mislykkes i skolen? Når elever med atferdsproblemer ser tilbake på sin skolegang, kan det virke som nesten alle har negative erfaringer, liten tro på egne læringsferdigheter og manglende læringslyst. Det er et stort nederlag å avslutte grunnskolen med et vitnemål som er så dårlig at en ikke har lyst til å vise det fram, eller når en etter 10 års skolegang mangler både formell og reell kompetanse for å klare seg videre i livet.

Publisert: 18.09.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2012
Fagartikkel

Skoleledere om PALS

Denne artikkelen bygger på en spørreskjemaundersøkelse artikkelforfatterne har gjennomført overfor 149 rektorer med inntil ni års erfaring fra arbeid med den skoleomfattende PALS-modellen (positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen). Rektorene svarte på hvilken nytte skolen deres har hatt av PALS og tok stilling til fremsatt kritikk av modellen.

Publisert: 21.01.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2014
Fagfellevurdert

Fra forskningskunnskap til pedagogisk praksis

Denne artikkelen gir eksempler på evidensbasert praksis med utgangspunkt i lærernes arbeidssituasjon og gjennomgår noen viktige argumenter for og imot evidensperspektivet i skole og undervisning.

Publisert: 12.12.2013 Hentet fra Paideia Vol 6. 2/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo