Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (1)
  • Bedre skole (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Tonje Stenseth (3)
  • Morten Oddvik (1)
Fagartikkel

Om verdien av å arbeide langsomt i endringenes tid – et alternativ til «bevisstløs digitalisering»

Læreren er en aktør, ikke en brikke i utviklingen av skolen. Derfor bør vi som er foreldre, politikere og andre med sterke meninger om skolen, stole på at læreren har en god forståelse av når de digitale løsningene og verktøyene skal brukes − og når de ikke skal det.

Publisert: 11.09.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Kronikk

Derfor skal vi ikke kaste bøkene ut av klasserommet

Det kan ikke tas for gitt at elever som er digitalt innfødte, automatisk utvikler seg til å bli gode digitale lesere selv om de er født med nettbrettet i hånda.

Publisert: 19.08.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert

Hvordan fremme studentaktivitet og engasjement for læring? En designbasert studie av omvendt undervisning og videorefleksjoner i lærerutdanningen

Undervisning og læring i høyere utdanning har gjennomgått store endringer de siste tiårene, med studentenes aktive rolle i egen kunnskapsutvikling som særlig sentralt – ofte kontrastert med det tradisjonelle, lærersentrerte forelesningsformatet.

Publisert: 21.02.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo